TÜRK BAŞLANGIÇ VE TEMEL EĞİTİM UÇAĞI "HÜRKUŞ"UN TASARIMI ONAYLANDI PDF Yazdır e-Posta

 

Şirketimiz (TAI) tarafından geliştirilmekte olan Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı (HÜRKUŞ) Programı’nın “Kritik Tasarım Değerlendirme Toplantısı” 31 Mart – 2 Nisan 2009 tarihleri arasında tesislerimizde yapılmıştır.

HÜRKUŞ-A ve B adıyla iki farklı pilot kabini konfigürasyonunda toplam dört adet prototipin imalini kapsayan sözleşmeye uygun olarak, SSM ve Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) temsilcileri “Kritik Tasarım Değerlendirme Toplantısı” boyunca projenin geldiği aşamayı değerlendirmişler, TUSAŞ tarafından yapılan tasarımı ve üretim sürecine devam edilmesi kararını onaylamışlardır.

Bu onay, 2 Nisan 2009 Perşembe günü saat tesislerimizde düzenlenen basın toplantısı sırasında Milli Savunma Bakanı Sn. Vecdi Gönül tarafından açıklanmıştır.

Sn. Gönül: “Cumhuriyetimizin ilk uçak tasarımcısı ve pilot Vecihi Hürkuş’un anısına “Hürkuş” adını verdiğimiz uçağımızın tasarım çalışmaları bugün itibarı ile olgunlaşmış bulunmaktadır. Sevinerek ifade etmek istiyorum ki, yapılan değerlendirmeler sonucu tasarımın yeterince olgunlaştığı ve üretim sürecine devam etmesi kararı devletimizin temsilcileri tarafından alınmıştır” demiştir.

MSB Sn. Vecdi Gönül’ün yaptığı açıklama ile başlayan etkinlikler, HÜRKUŞ Ormanı Ağaç Dikme Töreni ve Müşterek Taarruz Uçağı (JSF/35) Programı çerçevesinde TUSAŞ tesislerinde inşa edilen İleri Kompozit Teknolojileri İmalat Tesisi’nin 2. Faz İnşaatı’na temel atılmasıyla devam etmiştir.

Ayrıca, personelimizin öğle tatiline denk gelen ağaç dikme sırasında Ürdün F-16 Modernizasyon Projesi kapsamında son uçak olan 12. uçağın yaptığı gösteri de bu özel günümüze ayrı bir renk katmıştır.

HÜRKUŞ uçağının tasarımında 150 TUSAŞ mühendisi görev almaktadır. Seri üretiminde ise 50 mühendis ve 350 teknisyen görev alacaktır. HÜRKUŞ’un testleri de yine TUSAŞ Test Pilotu tarafından gerçekleştirilecektir.

1600 beygir gücündeki türboprop motoru ile 540 km/saat hız yapabilecek şekilde planlanan uçak, önlü arkalı iki pilotu 30000 ft.’de bile konforla barındıracak sistemlere sahip olacaktır. Yerde dururken bile çalışabilen fırlatma koltuğu, uçarken oksijen üretebilme sistemi, göreve göre değişebilen elektronik sistemler gibi özellikleri ile ülkemizde en gelişmiş bir hava aracının tüm unsurları ile birlikte tasarlandığı ilk proje olacaktır. Şu anda piyasadaki rakiplerine göre en kuvvetli motora sahip uçaklardan biri olan Hürkuş’un Uluslararası sertifikası ile birlikte, dünyada da kabul görecek ve pazar bulacak bir ürün olacağı değerlendirilmektedir.

http://www.tai.com.tr/page.aspx?contentDefID=175